Hoe krijg ik het beste muggenlarven uit mijn vijver waar (nog) geen planten en vissen in zitten?

Dit het liefste op een natuurlijke manier en zonder chemische middelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
28.5K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat het een nieuwe vijver is, omdat je er nog geen zuurstofplanten in hebt.
Die moet je er wel zo snel mogelijk ingooien/ planten en wel in je goede soorten.
Nu wat de muggenlarven betreft.
Hier heb ik heel goed nieuws voor!
Je hoeft niets te doen!!
Deze muggenlarven, zijn nooit van steekmuggen, die zitten alleen maar in sterk vervuilt water.
Na verloop van tijd gaan ze verpoppen en daarna komen ze uit en zijn weg.
Ook krijg je vanaf nu al de eerste waterkevertjes in je vijver, die eten deze diertjes graag, ook krijg je al snel de larven hiervan, maar ook van de waterjuffers en libellen.
Juist in een nieuwe vijver waar al deze rovers nog niet in zitten zie je altijd veel muggenlarven, heel normaal dus.
Ze houden je water keurig schoon, door allerlei rommel dat in het water valt, op te eten.
Ze zijn dus zelfs erg nuttig!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor het antwoord. We moeten de vijver idd nog wat beplanten maar hij is vrij klein en we hebben hem vooral omdat er een waterstraal vanuit de muur de vijver in gaat. Helaas is de stroming en het gekletter te hard voor vissen maar we willen er nog wel wat plantjes aan de zijkanten neer gaan zetten. Het viel mij alleen op dat hij vol zit met muggenlarven en dacht alleen maar "hoe kom ik er vanaf?". Hoeft dus niet als ik het zo lees :-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ik heb dit soort vragen al zo vaak gehad, mensen denken direct aan grote jeukende muggenbulten :-)

Andere antwoorden (1)

Zo even van wikipedia geplukt:
"Een efficiënte vorm van biologische bestrijding is het uitzetten van vissoorten die graag muggenlarven eten. In de tropen zijn de gup en de soort Gambusia affinis populair. In Nederland kunnen vissen als zonnebaars (in schoon water) of Amerikaanse hondsvis (in vies of zuur water) worden gebruikt omdat deze zich zeer snel kunnen voortplanten. Deze exoten zijn dikwijls eenvoudig te koop bij de aquarium- of vijvervishandel. Hoewel het uitzetten van vissen in de natuur een vergunning vereist (in de tuinvijver mag wel), kunnen natuurbeheerders hier meestal weinig tegen doen doordat niet overal tegelijkertijd gecontroleerd kan worden. Dit tot hun afschuw want natuurliefhebbers stellen visvrije wateren en de hierdoor ongemoeid gelaten waterinsecten en amfibieën op prijs."

Muggenlarven worden vooral door vissen gegeten, maar ook door larven van andere insecten (waterjuffers, libellen, watertorren). Je zou kunnen proberen het aantal van die dieren in je vijver te vergroten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas kunnen er geen vissen in die vijver (zie reactie op ander antwoord). Maar het is al opgelost en ik laat ze er gewoon in zitten.